dimecres, 27 d’agost del 2008

Les caixes negres

D'una caixa a una altra. Estava escoltant les notícies sobre l'accident de l'avió de Madrid. Deien que s'han emportat les caixes negres al Regne Unit per a estudiar-les. I llavors m'ha picat la curiositat. Me n'he volgut informar.

Les caixes negres són unes capses on s'hi acumula la màxima informació per a saber les causes d'un accident aeri. Per començar, una caixa negra ni és una ni és negra. Normalment són dues caixes, les que porten els avions: una per guardar les converses dels pilots i l'altra per guardar les dades de vol (alçada, situació, velocitat,...). Són de tons taronges o grocs per a poder-se trobar millor en cas d'accident. Si l'avió cau al mar, també té una balisa de localització que pot emetre senyals durant 6 anys a una profunditat de 6km. Per cert, les caixes negres viatgen a la part posterior dels avions.

Tothom es pot imaginar que les caixes negres estan construides per tal que resisteixin qualsevol accident. Estan forrades d'una capa gruixuda d'acer i, sota d'aquest, una capa d'aïllant tèrmic per a protegir els circuits electrònics de l'interior. Però fins a quin punt poden resistir? De fet, es fan proves per a mesurar aquesta capacitat:

- Prova d'impacte: es llança la caixa produint un xoc de 3500 kg.
- Prova de resistència a la penetració: des de 3 metres es deixa anar sobre la caixa un pes de 225 kg provist d'una punta d'acer.
- Prova d'aixafament elàstic: la caixa es sotmet a una compressió de 2300 kg de força.
- Prova d'immersió: la caixa ha de resistir 24 hores summergida a pressió.
- Prova de combustió: la caixa es sotmet a flames que arriben a 1100ºC.

Les caixes negres registren totes les converses dels pilots i els sons que es produeixen a la cabina durant dues hores. Actualment, fins i tot poden gravar els sons de les cabines de passatgers.

Per últim, què passaria si algú segrestés un avió i volgués esborrar la memòria de la caixa negraen ple vol? Molt fàcil, no ho podria fer; tan sols es pot esborrar amb l'avió aterrat i el fre d'estacionament col·locat.

Una de les caixes negres recuperades dels accidents de l'11-S

4 comentaris:

Laia ha dit...

Doncs a mi em tenien embaucada, i creia que era una i tota negra :P Ah, i que era de titani, no sé per què... Però amb la de proves que passen aquest acer blindat és l'hòstia!

Jansy ha dit...

Laia, jo també creia que era una i, sobretot, negra. I tant que el material de protecció és l'òstia... ja deu valer calés, ja! La veritat és que no sabia que s'havien trobat les caixes de l'11-S però, vaja, mai se sap si les hi van posar després! :)

Luke ha dit...

Segurament les caixes són d'Adamantium o crec que en espanyol i suposo que en català és Adamantita, un material suposadament molt dur que no existeix com el Mithril. El Mithril és un altre metall d'aquests megadurs i flexibles que fan meravelles.

En fi que no sé de què estan fetes les caixes negres, però m'ha molat això de saber que són dues i que no són negres. Segurament lo de caixa negre deu venir perquè el què registren és algo força dur i obscur... o això crec jo almenys, ja que registrar com un avió està a punt d'estampar-se contra alguna cosa no fa gràcia.

Jansy ha dit...

Luke, en principi les caixes fortes són d'acer... és clar que no deu ser un acer normal! Com diu la Laia, jo també creia que eren de titani o algo semblant. Pot ser que el nom vingui d'això, però és possible que al principi fossin negres i després les vagin canviar de color.