dimarts, 13 de gener del 2009

Els 80 km/h, consums i experiències

Vull escriure aquest post perquè tinc la mosca al nas de tants comentaris, debats i notícies sobre aquest tema.

El primer cop que vaig trobar les senyalitzacions dels 80 km/h d'accés a Barcelona se'm va fer estrany no conduir a més velocitat. De fet, cada cop que entrava a l'A-2 accelerava tant per instint que em passava de 80, fins que recordava que el límit s'havia reduït. Així que semblava un babau accelerant i frenant per seguir les normes. Tot i això, no em va costar agafar el costum.

Encara que jo ho he aconseguit, no paro de sentir gent que necessita córrer més per instint o que es queixa d'aquest límit de velocitat. De fet, només cal obrir els ulls a la carretera: el 75% dels vehicles respecten el límit només quan passen pels radars i després acceleren fins al següent. Fins i tot, existeix un grup al Facebook de gent que està en contra d'aquesta norma.

Bé, doncs jo estic a favor d'aquesta mesura. Explico el perqué. La decisió de posar en marxa aquesta norma es va prendre per dos motius: reduir els accidents i reduir la contaminació. Algú està en contra d'això? (Espero que no) Doncs bé, crec que queda suficientment comprovat que els accidents es redueixen a aquests velocitats, tant sigui pel nombre com per la gravetat. Pel que fa la contaminació, els nivells no han baixat gaire, però s'han reduit un petit percentatge. Un altre argument a trencar: el temps que trigo a fer Barcelona - Sant Andreu de la Barca és d'uns 4 o 5 minuts més, que no és pas gaire.

Em centraré un xic en la reducció de la contaminació. Fa temps, el Molina va dir que un cotxe que corrés a 120km/h gastava un 50% més que no pas si viatjava a 90-100km/h. Jo tenia entés que com més corries menys combustible es consumia, així que des d'aleshores, les paraules del savi Molina se'm van quedar clavades a la ment. Ara, ja amb cotxe, he pogut investigar el consum a diferents velocitats, sobretot gràcies a que el C4 porta un indicador digital del consum a l'instant. Ho tinc comprovat: a 120km/h consumeixo molt, de fet, ho evito sempre. A 100km/h es redueix el consum del C4 a 4'2 l/100km i a 80 km/h em consumeix al voltant dels 3'3 l/100km.

Però per consumir menys (i, per tant, contaminar menys) no acabava en reduir la velocitat, sinó en tenir els hàbits de conducció eficient(o ecològica). Això surt al temari de l'autoescola i es basa en recomanar no fer grans acceleracions ni frenades i utilitzar les marxes més llargues possibles. I això últim és clau!!! Segons els experts, un benzina ha de canviar de marxa quan arriba a les 2500 revolucions, mentre que un dièsel ho ha de fer quan arriba a les 2000. Per saber si ho fem bé és tant senzill com mirar al tauler de control! Així vaig aprendre a consumir menys. De fet, al principi tenia una mitjana de 5'5 l/100km i poc a poc vaig anar baixant fins a la mitjana que tinc ara: 3,7 l/100km. Controlant les revolucions vaig anar sabent a quines velocitats hauria de canviar de marxa:

1a: 0-15km/h
2a: 15-30km/h
3a: 30-50km/h
4a: 50-75km/h
5a: 75km/h-...

Mentre que la majoria de gent viatja amb la quarta marxa quan va a 80km/h, un servidor posa la 5a i consumeix molt menys, contaminant molt menys.

Què menys que contaminar el mínim el planeta? Tot és qüestió d'acostumar-se.

5 comentaris:

Anònim ha dit...

jo no estic dacord amb aixo de baixar la velocitat. Primer perque vas per la carretera mes pendent de la velocitat a la que vas, de no passarte, i de on son els radars, que de la propia conducció. Segon, si per contaminar menys has de posar la 5ena als 75 km/h, jo dic que si no treus de casa el cotxe encara es contamina menys, si baixesin els preus dels transport public, la gent lutilitzaria mes, i llavors si que es contaminaria moltissim menys. Tercer, esta comprovat que lo unic de perque serveixen els radars es per recaudar diners facilment, lo que sen diu "dinero facil". i per ultim, hi ha persones que tenen facilitat en dormirse, i anant a 80km/h la gent sadormeix al volant. Aixi que aixo de baixar la velocitat, el unic objectiu que es com he dit abans es el "dinero facil" i res de tonteries de menys accidents i menys contaminacio!!!!

Jansy ha dit...

el toro, bé, en principi sempre hauries d'estar pendent de la velocitat, que també forma part de la conducció. A més, no importa on siguin els radars sempre que cumpleixis les normes.

És clar que si no treus el cotxe de casa contamines menys, però si no es fa per llei, no reduiríem mai l'índex de pol·lució. Els preus dels transports públics acostumen a ser més barats que la gasolina, però normalment l'inconvenient que troba la gent és el temps de trajecte. I pel que fa a l'afany recaptatori del que parles només et diré una cosa: les multes són un impost més, però és selectiu: aquell que les incompleix les normes paga. Així que, gràcies a les multes que paguen altres, els que no en fem, ens estalviem un munt de calés.

I pel que fa al fet de dormir-se... té una solució fàcil: qui s'adormi al volant que no agafi el cotxe.

Jansy ha dit...

http://www.elperiodico.com/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAS&idnoticia_PK=569937&idseccio_PK=1021

Laia ha dit...

Uhm, jo també estic d'acord amb això d'adormir-se: si tens son, o no agafis el cotxe, o pren una coca-cola o alguna cosa que et desvetlli, o escolta música que et distregui... No sé.

I d'això de la velocitat també hi estic d'acord, encara que no puc parlar d'experiència ni comprovació empírica del consum... tinc carnet però no cotxe T_T

De tota manera, està molt bé totes les mesures que has pres i tot el que has fet per intentar reduir el consum del teu cotxe. Segur que la butxaca ho agraeix!

Jansy ha dit...

Laia, jo sempre dic que si en comptes de fer-me un control d'alcoholèmia me'n fessin un de son donaria positiu en moltes ocasions. Però aguanto, aguanto!

I sips, la butxaca ho agraeix molt! :)